');

 Workshop ‘Luisteren is ook werken’ voor zorgprofessionals

Bewoners van een zorginstelling / cliënten / patiënten die kampen met hun ziekte / ouderdom hebben vaak al geleerd dat het uitzenden van ‘negatieve signalen’ resultaat oplevert. Ze roepen, bellen of vertonen onbegrepen gedrag.

Regelmatig schieten zorgmedewerkers in de reflex: “Ik moet zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is, want dan kan ik hem/haar snel helpen.”

Hoe mooi zou het zijn als de betreffende persoon voelt en ervaart dat hij als persoon belangrijk is en dat niet alleen zijn probleem of zijn gedrag aandacht krijgt?

Zorgvuldigheid gaat voor snelheid. Een bewoner die wel de woorden heeft om zijn probleem naar buiten te brengen zal pas zijn verhaal doen als hij weet dat je er voor hem als persoon bent en niet als cliënt.

De verhalen die je te horen krijgt als je luistert, geven de persoonlijkheid van de ander kleur. Te vaak hebben mensen geleerd zich aan te passen, hetzelfde te zijn, maar het interessante zit juist in de verschillen. Het is geweldig om te zien hoeveel leuker mensen worden, wanneer ze dichter bij hun ware aard komen, hoeveel beter ze dan worden in wat ze doen. Verhalen brengen dat over en helpen bij het maken van verbinding van hart tot hart.

        Oprecht luisteren brengt je bij de persoon

  • Luisteren is je oren, je hart en je zijn beschikbaar stellen.
  • Echt luisteren betekent dat je je eigen gedachten stop kunt zetten, stilte kunt ervaren en enkel hoort wat de ander zegt.
  • Luisteren vraagt heel veel zelfkennis. Het vraagt van je om te kunnen gaan met het andere in andere mensen, zonder daar over te oordelen.
  • De weg om dat te leren is: herken dat andere in jezelf en maak daar contact mee. Zo kun je leren om te blijven staan, ook als het echt spannend wordt.

Tijdens de workshop ‘Luisteren is ook werken’ komt het belang van oprecht luisteren (de vraag achter de vraag horen) naar voren en hoe daar in de praktijk mee om te gaan.
Medewerkers en vrijwilligers leren te werken volgens de waardes van de zorgonderneming.

Wat is nodig om dezelfde taal te spreken, welke competenties zijn al ontwikkeld en welke competenties dienen nog versterkt te worden?

Wat het verschil is tussen ‘horen’ en ‘luisteren’ lees je in het verhaal van de mevrouw aan zee.
Nadat ik een workshop ‘Luisteren’ had gegeven in een zorginstelling kwam dit verhaal naar boven.
Het wordt nu als illustratie getoond aan studenten die de cursus Strategic Storytelling volgen in hun masteropleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit over het proces van storytelling in een organisatie.

Tijdens de workshop ‘Luisteren is ook werken’ heb ik geleerd om oprecht te luisteren.
Hierdoor kwam de boodschap duidelijk over en voelde ik mee met de ander.
Ik begon aandachtig te luisteren en stelde aan het einde soms vragen. Dit zorgde ervoor dat horen gelijk werd toegepast in luisteren, wat me hielp om iemand beter te begrijpen. Wat u vertelde over het belang van luisteren en houding en dat je niet altijd wat hoeft te zeggen is iets wat mij bijgebleven is en wat ik zeker in mijn ontwikkelproces meegenomen heb.
Door eerst goed te horen wat de ander zegt, is het voor mij duidelijker geworden wat de boodschap is en wat de ander bedoelt. Dit heb ik ook toegepast tijdens het zorgoverleg, waar ik zowel luisterde als hoorde wat er gezegd werd.

Erg prettig en waardevol. Mariëlle heeft goed begrepen wat wij als team nodig hadden. We hadden behoefte aan duidelijkheid voor onszelf en we waren op zoek naar wat ons als team verbond.

Ik vond de sfeer waarin Marielle met ons werkte heel fijn en rustig. De drempel lag niet hoog en ik had het gevoel dat iedereen open stond om zijn verhaal te vertellen. Marielle reageerde altijd positief en stelde regelmatig vragen waardoor je nog dieper in je verhaal kwam en ook emoties een rol liet spelen. Ik heb het heel fijn gevonden en we zijn zeker tot de essentie van onze mening om te veranderen gekomen.
Marielle bleef altijd rustig en had altijd een vraag of opmerking waar ik iets mee kon.
Fijn om mee te werken!

Workshop ‘Luisteren is ook werken’ voor zorgprofessionals

Zijn jouw medewerkers echte zorgmensen?
Mensen die met liefde voor anderen zorgen en dat veel en snel doen?

Dan is deze workshop voor hen.
Want luisteren is óók werken!